برای سالها، بسیاری از خودروسازان بزرگ و سنتی بر این باور بودند که بهترین راه برای فروش خودروهای برقی این است که ظاهر آنها کاملاً متمایز از خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی باشد. حتی امروز نیز بعضی از برندها همچنان بر این ایده پایبند هستند.
برای سالها، بسیاری از خودروسازان بزرگ و سنتی بر این باور بودند که بهترین راه برای فروش خودروهای برقی این است که ظاهر آنها کاملاً متمایز از خودروهای مجهز به موتور احتراق داخلی باشد. حتی امروز نیز بعضی از برندها همچنان بر این ایده پایبند هستند. با این حال، در شرکت مرسدسبنز این رویکرد در حال پایان یافتن است و برنامهریزی شده که نسل بعدی خودروهای برقی و بنزینی این برند از طراحیهایی تقریباً مشابه بهرهمند شوند.
مسئولان مرسدسبنز توضیح میدهند که خریداران اولیه خودروهای برقی تمایل داشتند خودرویشان ظاهری متفاوت و شاخص داشته باشد و همین دلیل باعث شد مدلهایی چون EQS، EQC و EQE با طراحیهایی کاملاً متفاوت از همتایان بنزینی خود مانند GLC و کلاس E تولید شوند. گوردن واگنر، رئیس بخش طراحی مرسدس، پیشتر از این سبک طراحی موسوم به «جلیبین» یا «تخممرغی» دفاع کرده و آن را «هدفمند و بسیار پیشرو» دانسته بود. اما بعدها اذعان کرد که این سبک ده سال زودتر از زمان مناسب معرفی شده و رویکرد بازاریابی نیز موفقیتآمیز نبوده است.
اکنون مرسدسبنز تمرکز خود را بر مشتریان بازار اصلی قرار داده است؛ گروهی که تمایل دارند خودروهایشان با ظاهر عمومی بازار هماهنگ باشد و تمایز چشمگیری نسبت به دیگر مدلها نداشته باشد. مارکوس شِفر، مدیر ارشد فناوری این شرکت، در گفتوگویی در استرالیا بیان کرده است که مشتریان اولیه مایل بودند با ظاهر متفاوت خودروهایشان نشان دهند که راننده خودروی برقی هستند، اما امروز با گسترش بازار و پذیرش عمومی این فناوری، اکثر خریداران خواهان طراحی یکسان برای خودروهای برقی و بنزینی هستند.
اجرای این رویکرد تازه در معرفی نسخه تمامبرقی GLC کاملاً مشهود است. این مدل که ماه گذشته بهطور کامل رونمایی شد، جایگزین EQC کمفروش شده و شباهت بسیار زیادی به نسخه بنزینی GLC دارد. همچنین نسل جدید CLA نیز با وجود تفاوت در پیشرانهها، چه برقی و چه احتراقی، از طراحی ظاهری یکسان بهره میبرد.
با وجود تغییرات در طراحی، مرسدسبنز همچنان بر استفاده از پلتفرمهای اختصاصی برای مدلهای برقی و بنزینی پافشاری میکند و از ساخت یک پلتفرم مشترک برای تمام خودروهای خود صرفنظر کرده است. شِفر توضیح داده که در آینده، طراحی بدنه و سیستم هوشمند MB.UX در همه مدلها مشابه خواهد بود اما پلتفرمها متفاوت خواهند ماند، چرا که ترکیب چند نوع پیشرانه بر روی یک پلتفرم باعث بروز مصالحههایی میشود که میتواند عملکرد خودرو را تحت تأثیر قرار دهد.
وی اضافه کرده است که در نظر گرفتن موتورهای شش یا هشت سیلندر و نسخههای هیبریدی، فضای لازم برای باتری را کاهش داده و برد حرکتی خودروهای برقی را محدود میکند. به گفته او، تلاش برای تطبیق هر دو نوع پیشرانه بر روی یک پلتفرم در نهایت منجر به سازش در عملکرد و کیفیت میشود و مرسدس نمیخواهد خودروهایی با چنین مصالحههایی ارائه دهد.
نسل آینده کلاس C نیز بر اساس این سیاست طراحی و تولید خواهد شد. نسخه برقی این مدل بر روی پلتفرم اختصاصی MB.EA ساخته خواهد شد و دارای فناوری ۸۰۰ ولتی و یک باتری ۹۴ کیلوواتساعتی خواهد بود. این خودرو که پیشتر در سال جاری میلادی معرفی اولیه شده، قرار است در سال ۲۰۲۶ به بازار عرضه شود و رقیب مستقیم مدل جدید BMW i3 باشد.
دیدگاه شما؟